Skip to content
Prima pagină » Comunicate » Documentaţiile de urbanism „“ la un „click”™”™ distanţă. Simplu
CONSILIUL JUDEŢEAN CLUJ
Informare de presă
Documentaţiile de urbanism – la un „click’’ distanţă. Simplu
Judeţul Cluj devine un „Smart Territory”. Conform Băncii Mondiale, România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în privinţa uşurinţei cu care se obţine o autorizaţie de construire, respectiv 287 de zile, media termenului de procesare, faţă de 169 de zile care este termenul mediu în celelalte state din Uniunea Europeană.
Unul dintre obiectivele principale ale proiectului „Smart Territory” este reducerea acestui termen la maxim 60 de zile, prin realizarea unui atlas teritorial complex şi implementarea unor soluţii IT de ghişeu unic şi de arhivare. Consiliul Judeţean Cluj este singura unitate administrativ-teritorială de acest tip din ţară cu un astfel de program aflat în implementare. Practic, timpul pierdut pentru plata unor taxe de emitere şi obţinerea de documente de la mai multe instituţii, completări suplimentare/subiective ale dosarelor, cozile nesfârşite la ghişeu, „atenţiile”, toate acestea dispar.
Obiectivele generale ale proiectului sunt creşterea calităţii serviciilor furnizate cetăţenilor judeţului Cluj, îmbunătăţirea procesului decizional şi al planificării strategice la nivelul judeţului Cluj – prin introducerea unui sistem de planificare teritorială integrate şi facilitarea accesului la servicii online pentru cetăţenii judeţului Cluj prin introducerea unor sisteme de simplificare a procedurilor administrative din perspectiva back-office.
Proiectul „Judeţul Cluj – SMART TERRITORY” este finanţat din Fondul Social European în cadrul Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2 Administraţie publică şi sistem judiciar accesibile şi transparente, Obiectiv Specific 2.1.
Termenele pentru implementare asumate de către Consiliul Judeţean Cluj sunt: sfârşitul anului 2019 pentru implementarea Arhivei şi a Ghişeului unic, respectiv 2020 pentru Atlasul teritorial.
Valoarea totală a proiectului este de 3.901.772,00 lei din care 3.316.506,20 lei este finanţare nerambursabilă din Fondul Social European (85%), 507.230,36 lei este finanţare nerambursabilă din bugetul naţional (13%) şi 78.035,44 lei este cofinanţare eligibilă din bugetul Consiliului Judeţean Cluj (2%).
Cele trei componente majore:
1.Aplicaţie Atlas Teritorial dezvoltată şi implementată la nivelul UAT Judeţul Cluj
Atlasul Teritorial, o aplicaţie informatică care să reunească într-o singură platformă, seturi şi baze de date ale diferitelor instituţii, transpuse spaţial, referitoare la activităţi de amenajare a teritoriului, urbanism, locuire, dezvoltare economică, în vederea fundamentării deciziilor referitoare la investţi, respectiv la planificarea strategică a judeţului. Impactul acestei aplicaţii la nivelul cetăţeanului rezidă din faptul că cele mai bune decizii vor putea fi implementate având la bază date reale, pentru a creşte calitatea vieţii în judeţ. Conceptul nu este unul nou, dar nu există implementat la nivel de instituţii publice, motiv care conferă proiectului un caracter inovator.
În prezent interogarea informaţiilor se face la cerere, fără a avea acces permanent la informaţii actualizate şi fără un real suport în realizarea bazei de date integrate, transpuse spaţial.
Aplicaţia Atlasul Teritorial presupune, prin intermediul unui sistem interactiv, analiza datelor în profil teritorial şi cuantificări ale impactului teritorial al programelor publice în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului, locuirii şi dezvoltării regionale, utilizând în acest scop un sistem informaţional geografic şi baze de date care cuprind informaţii şi date statistice necesare pentru caracterizarea unui teritoriu. Sistemul informaţional va include reprezentări cartografice care să permită urmărirea evoluţiei în timp si în spaţiu a unui număr mare de indicatori din domeniile de activitate relevante pentru dezvoltarea teritorială provenind de la entităţi publice precum Agenţia Naţională de Cadastru si Publicitate Imobiliară (e-terra), Direcţia Naţională de Statistică (fişele localităţilor), Registrul Comerţului, Direcţiile de Evidenţă a Persoanelor, Inspectoratele Teritoriale de Muncă, Inspectoratul Şcolar Judeţean, primării etc. Astfel, personalul cu funcţie de conducere de la nivelul UAT Judeţul Cluj va putea accesa şi interoga această aplicaţie pentru a obţine date actualizate, în timp real, pentru a-şi putea fundamenta deciziile generate de realizarea atribuţiilor.
2.Aplicaţie Ghişeu unic pentru cetăţeni dezvoltată şi implementată la nivelul UAT Judeţul Cluj
În procesul de obţinere a avizelor aferente autorizaţiei de construire, spre exemplu, fiecare aviz presupune o deplasare la fiecare instituţie competentă, a cetăţeanului. Soluţia pentru eliminarea acestui inconvenient ar fi stabilirea unui singur punct de depunere şi ridicare a documentelor, sub forma unui ghişeu unic care să asigure preluarea şi coordonarea obţinerii avizelor de la instituţiile abilitate. În acest mod, cetăţeanul ar putea prezenta toate documentele necesare procesului de autorizare (ante şi post autorizare) printr-o singură deplasare la consiliul judeţean care să obţină toate avizele necesare obţinerii autorizaţiei de construire. În contextul asigurării unei eficienţe a demersului, care să nu implice deloc deplasarea cetăţeanului pentru obţinerea avizelor şi actelor necesare, se propune realizarea unei platforme electronice care să asigure posibilitatea încărcării şi transmiterii on-line a tuturor documentelor necesare în proces, reducând semnificativ timpii de obţinere a documentaţiilor. Mai mult decât atât, o asemenea platformă ar conduce nu doar la urgentarea procesului ci va contribui şi la creşterea transparenţei permiţând cetăţenilor să monitorizeze în permanenţă situaţia cererilor depuse.
3.Arhivă digitalizată la nivelul UAT Judeţul Cluj
Soluţia de gestionare electronică a documentelor în cadrul instituţiei, scanarea acestora pentru arhivare şi retro-digitalizarea arhivei se impun, în contextul activităţii extinse şi complexe a UAT Judeţul Cluj, care îşi dublează, anual, actele cu care operează. Teritoriul se aglomerează şi se extinde, iar gestiunea acestuia de către instituţie presupune consultarea multor informaţii arhivate sau a unor informaţii curente dar care nu există în format electronic.
Inovarea proiectului rezidă din implementarea efectivă a acestor soluţii informatice care, deşi există ca şi concepte la nivelul ţării, nu există implementate practic nici la nivel naţional, nici la nivel judeţean. Noţiunea de SMART CITY a devenit în ultimii ani, instrumentul de măsurare a dezvoltării municipiilor şi oraşelor, atât din punctul de vedere al informatizării cât şi al oferirii de facilităţi locuitorilor lor. Ţinând cont de faptul că acest concept nu se poate aplica judeţelor care doresc să ofere servicii similare tuturor cetăţenilor judeţului, proiectul propus vine să dezvolte noţiunea de SMART TERRITORY, adică judeţ – teritoriu smart.
Biroul de presă
12 aprilie 2019