Serviciul gratuit de sfat medical pediatric ALOPEDI – 5 ani de activitate în slujba micilor pacienţi

CONSILIUL JUDEŢEAN CLUJ

Informare de presă
Serviciul gratuit de sfat medical pediatric ALOPEDI – 5 ani de activitate în slujba micilor pacienţi

 

 

     Serviciul de sfat medical pediatric prin telefon ALOPEDI 0364917 asigurat de către Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca a împlinit cinci ani de activitate.
     Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj: „E o nouă premieră naţională, inţată de spitalul nostru de copii, şi care s-a dovedit a fi o reuşită deplină. Îi felicit pe inţatorii acestui proiect care se bucură de un succes incontestabil, precum şi pe toţi cei care au crezut în idee şi au susţinut-o pentru a deveni realitate. Le doresc tuturor medicilor şi întregii echipe multă putere de muncă în continuare, iar celor cinci ani de ALOPEDI tocmai împlinţ să li se adauge mulţi alţii”.
     În ceea ce priveşte evoluţia serviciului, acesta a avut o adresabilitate mare încă de la început. Astfel, în luna februarie 2014 au existat deja peste 400 de apeluri, iar primul şi al doilea an de funcţionare s-au încheiat cu peste 6.000 de apeluri – 6.848 în anul 2014, respectiv 6.846 în 2015. După cinci ani de funcţionare, numărul de apeluri este aproape dublu, peste 11.000 în anul 2018, iar numărul copiilor a căror stare nu impune prezentarea imediată la medic se menţine între 68 şi 70%. Acest aspect dovedeşte faptul că părinţii au înţeles că atunci când starea copilului este gravă trebuie apelat numărul unic de urgenţă 112 pentru a nu întârzia intervenţia medicală. De altfel, evaluarea telefonică a copilului bolnav are ca scop îndrumarea acestuia la momentul potrivit spre unitatea medicală adecvată problemei medicale a copilului. Părinţii sunt rugaţi să răspundă unor întrebări iar medicii decid, pe baza răspunsurilor, dacă părinţii pot îngriji copilul bolnav la domiciliu urmând sfaturile medicale sau trebuie să se adreseze imediat unui serviciu medical.
     ALOPEDI 0364917 este dedicat în primul rând copiilor din zona metropolitană Cluj-Napoca dar, în acest moment, aproape 40% dintre apeluri provin din alte judeţe ale ţării, precum şi de la românii plecaţi în străinătate. Serviciul de callcenter pediatric este deservit 24 de ore din 24, 7 zile din 7, de către medici cu specialitatea pediatrie şi medicină de urgenţă, din dorinţa de a asigura copilului bolnav asistenţa medicală potrivită problemei medicale pe care acesta o are. De asemenea, pentru asigurarea serviciului de gardă ALOPEDI 0364917 sunt necesari între 30 şi 35 de medici cu pregătire specifică triajului telefonic, asigurarea permanenţei făcându-se prin munca în trei ture într-un interval de 24 de ore. Pentru realizarea unui act medical de calitate, medicii urmează periodic cursuri de perfecţionare, cel mai recent astfel de curs desfăşurându-se în luna septembrie 2018. Pe lângă cunoştinţele medicale specifice evaluării telefonice, medicii ALOPEDI îşi perfecţionează şi abilităţile de comunicare, obţinerea telefonică a informaţiei corecte fiind o parte extrem de importantă a evaluării realizate la telefon.
     Totodată, în ultimul an, o echipă de experţi în tehnologia informaţiei s-a implicat voluntar în dezvoltarea şi retehnologizarea ALOPEDI 0364917, în viitor urmând a fi resimţite îmbunătăţiri semnificative din acest punct de vedere.
     În luna ianuarie 2014, în cadrul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca s-a înfiinţat primul serviciu de callcenter pediatric din România, după un an, 2013, în care o echipă de medici a elaborat algoritmi de lucru şi a pregătit teoretic şi practic un număr de 65 de medici în domeniul triajului telefonic, sub coordonarea domnului conferenţiar universitar doctor Călin Lazăr, directorul medical al spitalului şi medicul care a crezut că această ideea este realizabilă. Ministerul Sănătăţii şi-a dat acordul pentru funcţionarea acestui proiect – pilot în cadrul spitalului, dar finanţarea a fost posibilă doar prin intermediul unui contract de sponsorizare pe care spitalul l-a încheiat cu o fundaţie ce a asigurat finanţarea proiectului în primele 15 luni de activitate. Pe parcursul anului 2015 funcţionarea ALOPEDI a fost asigurată parţial prin voluntariatul medicilor din Unitatea de Primire a Urgenţelor Pediatrice şi parţial prin sponsorizări, iar începând cu luna decembrie 2015 Ministerul Sănătăţii a decis finanţarea unei linii de gardă dedicate serviciului de callcenter din Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca, ALOPEDI 0364 917. Funcţionând într-un imobil aflat în proprietatea Consiliului Judeţean şi beneficiind de sprijinul acestui for, numeroase costuri de funcţionare, de natură logistică şi administrativă, au fost suportate din fondurile Consiliului Judeţean.

 

Biroul de presă
21 ianuarie 2019

Urmărește-ne

Consiliul Județean Cluj

FREE
VIEW